Sporządzenie czynności notarialnej powinno zostać poprzedzone uprzednim kontaktem z notariuszem lub
pracownikami Kancelarii. Pozwoli to ustalić jaka czynność ma być dokonana oraz rodzaj
dokumentów, które należy przedłożyć w Kancelarii.
Wszelkie dokumenty, potrzebne
do sporządzenia czynności notarialnej, powinny być dostarczone do Kancelarii wcześniej przed
umówionym terminem jej dokonania. Powinny być one złożone w oryginale. Notariusz sprawdzi ich
prawidłowość oraz oceni, czy stanowią wystarczającą podstawę do sporządzenia czynności, by zgodnie z
treścią art. 80 ustawy Prawo o notariacie czuwać nad należytym zabezpieczeniem praw i
słusznych interesów stron czynności notarialnej.
Niezbędne jest
przedstawienie dowodu osobistego lub paszportu oraz podanie numeru NIP.
W zależaności od
czynności, jaka ma zostać dokonana, powinni Państwo przedłożyć następujące dokumenty - jeżeli
czynność notarialna ma za przedmiot:
- działkę budowlaną, nieruchomość
zabudowaną lub też
niezabudowaną: dokument wskazujący na podstawę nabycia, tj. akt notarialny lub prawomocne postanowienie o
stwierdzeniu nabycia spadku czy też wypis notarialnego poświadczenia dziedziczenia,odpis z księgi
wieczystej,wypis z rejestru gruntów,zaświadczenie o miejscowym planie zagospodarowania
przestrzennego,jeżeli występują zmiany gruntowe to dodatkowo wyciąg z wykazu zmian
gruntowych;
- lokal odrębny:
dokument wskazujący
na podstawę nabycia, tj. akt notarialny lub prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku czy
też wypis notarialnego poświadczenia dziedziczenia,odpis z księgi wieczystej, wypis z rejestru
gruntów i lokali;
- spółdzielcze własnościowe prawo
do lokalu: dokument wskazujący na podstawę nabycia, tj. akt notarialny lub prawomocne postanowienie o
stwierdzeniu nabycia spadku czy też przydział spółdzielni, odpis z księgi wieczystej, o ile dla
spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu została założona księga wieczysta,stosowne
zaświadczenie ze spółdzielni, o przysługującym spółdzielczym prawie do lokalu a także
braku zadłużenia;
- nabyty w drodze spadku- ponadto niezbędne
będzie: prawomocne postanowienie o stwierdzeniu nabycia spadku lub wypis notarialnego poświadczenia
dziedziczenia,zaświadczenie z Urzędu Skarbowego wskazujące, że podatek od spadku po
zmarłym został uiszczony albo spadkowierca był zwolniony od jego zapłaty;
- nabyty w drodze
darowizny - ponadto niezbędne
będzie: zaświadczenie
z Urzędu Skarbowego wskazujące, że podatek od darowizny został uiszczony albo obdarowany był zwolniony
od jego zapłaty.
W sytuacji, gdy oświadczenie składane będzieprzez pełnomocnika,
niezbędne jest przedstawienie pełnomocnictwa notarialnego.
Umowy majątkowe małżeńskie -
wymagany jest odpis aktu małżeństwa.
Akty poświadczenia dziedziczenia, które po
zarejestrowaniu odnoszą taki skutek prawny jak sądowe orzeczenie stwierdzenia nabycia
spadku: - akt zgonu spadkodawcy,
- akty urodzenia spadkobierców,
którzy nie wstępowali w związki małżeńskie,
- akty małżeństwa pozostałych spadkobierców,testament spadkodawcy (o ile był
sporządzony), - numer PESEL
spadkodawcy.